Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases
Volume 21, Issue 8 , Pages 561-567, August 2011

Dietary antioxidant capacity is inversely associated with diabetes biomarkers: The ATTICA study

  • T. Psaltopoulou

      Affiliations

    • Department of Hygiene, Epidemiology and Medical Statistics, School of Medicine, University of Athens, Athens, Greece
  • ,
  • D.B. Panagiotakos

      Affiliations

    • Department of Nutrition Science – Dietetics, Harokopio University, Athens, Greece
    • Corresponding Author InformationCorresponding author at: 46 Paleon Polemiston St. Glyfada, Attica, 166 74, Greece. Tel.: +30 210 9603116; fax: +30 210 9600719.
  • ,
  • C. Pitsavos

      Affiliations

    • First Cardiology Clinic, School of Medicine, University of Athens, Athens, Greece
  • ,
  • C. Chrysochoou

      Affiliations

    • First Cardiology Clinic, School of Medicine, University of Athens, Athens, Greece
  • ,
  • P. Detopoulou

      Affiliations

    • Department of Nutrition Science – Dietetics, Harokopio University, Athens, Greece
  • ,
  • J. Skoumas

      Affiliations

    • First Cardiology Clinic, School of Medicine, University of Athens, Athens, Greece
  • ,
  • C. Stefanadis

      Affiliations

    • Department of Nutrition Science – Dietetics, Harokopio University, Athens, Greece

Received 1 June 2009; received in revised form 8 August 2009; accepted 17 November 2009. published online 22 February 2010.

Abstract 

Background and aims

Elevated dietary antioxidant activity has been regarded as providing potential benefits to health. The present work aimed at evaluating the association of glycemic indices with total dietary antioxidant capacity in healthy adults.

Methods and results

The ATTICA study consisted of men and women, randomly selected from all areas of Attica region in Greece. In this work, a random sub-sample from the ATTICA study's database was studied, consisting of 551 men (41 ± 11 years) and 467 women (38 ± 11 years), with complete nutritional and biochemical information. Dietary habits were evaluated using a validated food-frequency questionnaire. The dietary antioxidant capacity was based on published values for Italian foods measured by three different assays: ferric-reducing antioxidant power (FRAP), total radical-trapping antioxidant parameter (TRAP) and Trolox equivalent antioxidant capacity (TEAC). Inverse, age–energy adjusted correlations were observed between FRAP and log-glucose (r = −0.149, p = 0.001), log-insulin (r = −0.221, p = 0.001) and log-HOMA-IR (r = −0.186, p = 0.001) concentration, as well as with TRAP and TEAC. After controlling for age, gender, body mass index, physical activity status, smoking habits and energy intake, multi-adjusted analysis confirmed the previous relationships only among participants who were not on the Mediterranean dietary pattern.

Conclusions

Although more prospective studies are required, the data presented support the view that dietary modification towards higher consumption of antioxidants should be implemented in public health strategies, in order to better control glycemic markers in individuals, and prevent the development of diabetes at the population level.

Keywords: Antioxidants, Inflammation, Glucose, Diet, Atherosclerosis, Diabetes

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0939-4753(09)00283-X

doi:10.1016/j.numecd.2009.11.005

Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases
Volume 21, Issue 8 , Pages 561-567, August 2011